Saturday, July 01, 2017

Browns Bay British Gunboat

The Fort Wellington Visitors' Centre, on the east side of Vankoughnet Street in Prescott, Ontario, houses the excavated remains of a large wooden boat used by the Royal Navy in Canada during the War of 1812 and later, the Upper-Canada Rebellion of 1838-1839.



Gunboat to Workboat

You are looking at the remains of what is thought to be a British gunboat. In 1967, Parks Canada's Underwater Archaeology Service raised this submerged shipwreck from Brown's Bay, Ontario, on the St. Lawrence River about 40 km (25 mi.) west of Prescott. It measures roughly 16.5 m (54 ft.) long and 4.9 m (16 ft.) wide. Ice movement likely tore away the upper decking and part of the bow, leaving only these remains.

It is believed that the boat was built originally as a Royal Navy gunboat in the early 1800s but the exact identification is still uncertain.

Evidence shows that the boat was modified for use as a merchant cargo vessel before it was abandoned in Brown's Bay.


De cannonnière à bateau commercial

Vous avez devant vous les vestiges de ce qu'on croit être une cannonière britannique. En 1967, le Service d'archéologie subaquatique de Parcs Canada a retiré cette épave de la baie Brown située sur le fleuve Saint-Laurent en Ontario, à l'ouest de Prescott. Elle mesute environ 16,5 m (54 pi) de long et 4,9 m (16 pi) de large. Ce sont probablement des mouvements de la glace qui ont arraché le pont supérieur et une partie de la proue, n'épargnant que ces vestiges.

Ce bateau fut probablement construit au début du XIXe siècle afin de servir de canonnière la Marine royale britannique, mais son identité exacte est toujours incertaine.

Des preuves archéologiques indiquent que le bateau fut modifié pour servir comme navire marchand avant d'être finalement abandonné dans la baie Brown.

The model shows how the boat may have looked during its use as a gunboat.

Le maquette représente le bateau lors de son utilisation en tant que canonnière.



In the boat's display room there is a reserch bulletin (No. 307) available in English and French titled, The Browns Bay Vessel: Its Design and Construction / Le navire de la baie Browns : sa conception et sa contstruction by Chris Amer, Marine Archaeology Unit, Ottawa, September 1994, Candian Heritage, Parks Canada / Patrimoine canadien, Parcs Canada.

The bulletin details the excavation and investigation of the boat with an analysis that explains the conclusion that the boat was a Royal Navy gunboat that was later sold and modified into a commercial vessel.


"The significance of the Browns Bay Vessel is vast. It is, at present, the only known Royal Navy flat-bottomed boat that dates to the period of the War of 1812. The fact that the hull shows repairs and major modifications attaches additional significance to this unique craft. Little is currently known of the extent that British Naval vessels from that period in Canada were used after their military roles had ceased. Many of the boats were evidently broken up for their fastenings or were left to decay, while some were sold and apparently operated commercially. While the subject has been previously addressed, the Browns Bay Vessel holds the only evidence for the continued use of such a boat."
The Browns Bay Vessel: Its Design and Construction


« L'intéret du navire de la baie Browns est considérable. C'est actuellement le seul bateau à fond plat connu de la Marine royale qui remonte à l'époque de la guerre d 1812. Le fait que la coque monte des signes de réparations et de considérable modifications ne fait que renforcer l'intéret de ce navire exceptionnel. On ne sait trop actuellement à quel point les navires de guerre britanniques présents à cette époque au Canada ont été utilisés une fois leur rôle militaire terminé. Beaucoup ont de toute évidence été démontés par ceux qui voulaient récupérer leur chevillage ou laissés à leur délabrement, mais certains ont été vendus et exploités commercialement. Le sujet déjà été abordé, mais le navire de la baie Browns est le seul témoignage de la poursuite de l'utilisation d'un bâtiment de ce genre. »
Le navire de la baie Browns : sa conception et sa construction







"A number of hull fittings and artifacts were recovered from within the hull. Artifacts recovered amidships included two fragments of chainplates as well as two forelocked eye-bolts, several single sheaved blocks and a sheave. Other artifacts included a caulking hammer, a chisel, a whetstone, a leather boot and two shovels which were excavated from the forward section of the hull."
The Browns Bay Vessel: Its Design and Construction
 


« Plusieurs accessoires de la coque et artefacts ont été retrouvés dans la coque. Parmi les artefacts récupérés au milieu du navire, citons deux fragments de cadène, ainsi que deux pitons à oeil à goupille, plusieurs poulies à réa et un réa. On a également extrait de la section avant de la coque un matoir, un ciseau, une pierre à aiguiser, une botte de cuir et deux pelles. »
Le navire de la baie Browns : sa conception et sa construction